I tisdags lanserade Nesta, tillsammans med Big Society Capital och Omidyar Network, en investeringsfond med £17,6 miljoner för social innovation. Fonden fokuserar på tre områden – hälsa & välmående åt en åldrande befolkning, utbildning och sysselsättning för barn och unga samt hållbara samhällen.

Nesta, Storbritanniens innovationsstiftelse som sedan 1998 arbetat med att hjälpa invidiver och organisationer att förverkliga goda idéer, har i veckan lanserat en investeringsfond – Nesta Impact Investments – som sköts av Nesta Investment Management. Tillsammans med Big Society Capital och Omidyar Network har fonden hela £17,6 miljoner att investera och målet är att nå upp till den totala summan av £25 miljoner att investera i social innovation i Storbritannien.

Nu söker Nesta ett tjugotal sociala företag att investera i under de närmaste fem åren. Dessa företag ska vara vinstdrivande, inte enbart för att ge avkastning till investerare, men för att Nesta menar att vinstdrivande verksamheter är mer hållbara, kan skala upp sin verksamhet och därigenom nå ett större resultat.

Investeringsfonden fokuserar på tre fokusområden som Storbritannien just nu brottas med: en åldrande befolkning; barn och ungas välmående och sysselsättning samt hållbara samhällen. Syftet är inte enbart att uppnå monetär avkastning, utan fokus ligger på att leverera samhällsvinst. Detta vill Nesta säkerställa genom ett antal ekonomiska, operativa och samhällsutvecklande kriterier och krav, som finns att läsa i Nesta’s nya publikation ”Standards of Evidence for Impact Investing”. Målet är att de investeringar som görs ska ge stor samhällsnytta till de tre målgrupperna som anges ovan och att de sociala företagen är inkluderande i sina innovationer samt att innovationen är tillgänglig och prisvärd för målgruppen.

För att samla, förstå och mäta resultat har Nesta sett över en mängd olika metoder och standarder och valt att utgå från Project Oracle i London, ett innovativt stadsprojekt som mäter resultat hos olika ungdomsprojekt i London. Nesta har tagit de standarder som Oracle utgår ifrån och anpassat dem till kraven på en riskkapitalfond. Nesta indikerar fem olika nivåer där ett socialt företag kan mäta resultat, bland annat där en viss nivå mäter resultat genom kartläggningar före-och-efter verksamheten startats, ytterligare en annan nivå bör kunna uppvisa att verksamhetens produkter eller tjänster orsakar det angivna resultatet genom att påvisa att en grupp (inom samma målgrupp) som inte fått produkten/tjänsten inte uppvisar samma resultat som verksamhetens mottagare.

Mötesplats Social Innovation träffade nyligen Joe Ludlow, chef för Nesta Investment Management, för ett samtal kring den kommande investeringsfonden och utvecklingen av impact investment i Europa. Ludlow understryker vikten av att de investeringar som Nesta kommer satsa på måste vara resultatorienterade, inkluderande, prisvärda, tillgängliga och hållbara. Samtidigt menar Ludlow att impact investment fortfarande är i ett tidigt skede av sin utveckling.

– Det är mer hype än handling kring impact investment just nu, det finns en hel del pengar som är redo att investeras i social innovation, men inte lika många som vågar investera i ett företag under uppstart. Investerare vill se resultat först. Därför finns det ett stort behov av det Nesta nu satsar på – företag som är i ett tidigt skede av sin utveckling, säger Ludlow och menar att allt fler vill investera i samhällsförändring, bara i Storbritannien skänks omkring £100 miljarder årligen genom filantropiska donationer, men allt fler väljer att ställa krav och göra en investering istället för att skänka bort pengar.

 

För att se en video där Joe Ludlow berättar om Nesta’s nya investeringsfond klicka här.

För att läsa The Guardians artikel om investeringsfonden, klicka här.

För att läsa mer om Nesta’s kriterier för investeringsfonden klicka här.

Denna text publicerades ursprungligen hos Mötesplats Social Innovation

Advertisements
This entry was posted in editorial and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s