#2/100 – In memoriam Anders Carlberg

CarlbergBlixtrande solsken, – 18 grader och ett fullsatt Sofia Kyrka på Södermalm.

Anders Carlberg hedrades idag på ett utomordentligt vackert sätt. Som jag förutspått blev det en gästlista av mångfald – det var ett tvärsnitt av Sveriges befolkning helt enkelt.

Alla var välkomna.
Så sa Anders inför sin begravning och så har han alltid fungerat.
Alla var välkomna.

När en person som Carlberg går bort och man sitter på hans begravning och reflekterar över det liv han levde (och han levde mer än de flesta) så reflekterar jag även över mitt eget liv och på vilka sätt jag skulle kunna göra ännu mer för att göra Sverige till en bättre plats.

För det gjorde Anders Carlberg – han krigade för att göra Sverige till en bättre plats och han hjälpte många. Han såg problem i samhället och han kom på lösningar (eller backade upp någon som hade en god idé), drog igång både projekt och företag för att förverkliga dessa lösningar. Carlberg var systemförändrande. En riktig samhällsentreprenör.

Vi delade ett budord… ”Inget är omöjligt och vem som helst kan göra vad som helst”…. Under mina 7 år vid hans sida på Fryshuset bråkade vi ofta – det gör man när man jobbar med Carlberg – men det var så vi fick det ”omöjliga” möjligt. Dessutom lyssnade han alltid, även om det inte verkade så när han stod där med slutna ögon, och han kunde ändra ståndpunkt när han fick andras perspektiv eller åsikt. Han tog till sig vad andra sade helt enkelt. Den respekt och det förtroende han gav mig och många därtill, den kan jag nu enbart återgälda genom att föra hans budskap och arbete vidare. Det har jag gjort sedan jag lämnade Fryshuset och gått vidare till nya uppdrag, men jag kan göra ännu mer.

Alla kan göra något och om samtliga som kom till begravningen idag tänker efter och gör något litet, ändrar på någon orättvisa, hjälper en medmänniska, driver en fråga som är viktig, ger lite mer av sin tid till något som är fel i sitt eget lokalsamhälle eller startar ett företag vars primära syfte är att lösa ett samhällsproblem… vilka ringar på vattnet det skulle få.

Anders Carlberg skapade många ringar på vattnet.

Tack Anders för din tid i mitt liv och allt du gjort för så många. Du inspirerar och jag lovar att göra mitt allra bästa för att fortsätta göra Sverige ännu bättre!

Anders uttalade önskan var att Fryshuset skulle kunna köpa huset i Hammarby Sjöstad. Om du vill hedra hans minne och hjälpa till att trygga Fryshusets framtid ge en gåva till plusgiro 90 02 76-7 och märk inbetalningen med ”Anders Carlbergs minnesfond”. Eller sväng förbi Fryshuset och köp hans senaste bok, den kostar 200 varav 100 går till minnesfonden.

 

Det här är inlägg 2 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.

This entry was posted in #Blogg100 and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to #2/100 – In memoriam Anders Carlberg

  1. Pingback: #26/100 – Om Ashoka hade upptäckt Anders Carlberg | Sharing, Caring and reflecting

Leave a Reply

