#4/100 – Den fastspända flickan – LYSSNA PÅ DEN!

fastspända flickan

Bilden publicerades på SR P1 hemsida och därifrån har jag lånat den

Igår tappade jag upp ett bad och sjönk ner i den ångande värmen.

Jag hade beslutat mig för att jag skulle lyssna på ett tips jag fått – en radio dokumentär av Daniel Velasco, med titeln “Den fastspända flickan”.

När “Nora´s” historia fyller badrummet blir det allt jobbigare att lyssna, samtidigt kan jag inte sluta – för hennes skull får jag inte sluta lyssna. Jag är ändå rätt härdad, har jobbat 7 år på Fryshuset i direkt kontakt med unga tjejer och killar, därför blir jag inte chockad över vad flickan berättar.

Däremot blir jag fruktansvärt arg över hur alla vuxna i hennes omgivning misslyckas i att fånga upp henne i ett tryggt nätverk som hade kunnat gjort att hennes liv hade sett helt annorlunda ut. Hur en misshandlande pappa och slumpmässiga livsval leder henne bl.a till skandalen Göran Lindberg (oerhört chockerande) och den maktmissbrukande psykiatrikern Ola Gefvert.

Det finns mycket jag skulle kunna säga men nu tänker jag inte göra det. För det jag egentligen vill är att du tar dig tid att lyssna på “Nora’s” historia, även om det är jobbigt. Vi har nog alla mött “trasiga” unga & vuxna i vardagen och det finns ALLTID en historia bakom! Kom ihåg det!

Jag skulle vilja se fler som engagerar sig och startar upp nya, hybrid verksamheter som kan vara ett komplement till det felande systemet som ska hjälpa och skydda våra barn och unga.

Den fastspända flickan, Del 1
Den fastspända flickan, Del 2

Mer från SR P1 om fallet “Nora”

Det här är inlägg 4 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.

This entry was posted in #Blogg100 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

