#10/100 – Väktaren och “alkisen”

tiggareVissa vardagsbetraktelser blir ibland de allra bästa nöjen vissa dagar, ni vet – några sekunder som passerar där du snappar upp något från dig omgivning som bara får dig att skratta högt!

Just en sådan upplevde jag idag…

Jag bor ett stenkast från Gullmarsplan i Stockholm och det vanliga scenariot när jag går in och ut till ICA eller Posten på själva torget är att det står ett grupp “alkisar” (manliga och kvinnliga) utanför och innanför entrén. Ofarliga, snälla, beroende och oftast argumenterar ett eller annat passionerat, med hög raspig röst, med vevande händer och fötter. De är mina “kompisar” där, vi hälsar oftast med ett igenkännande ord, nick eller leende – så blir det när man sett varandra på samma plats i många års tid. På vintern står de alltid precis vid entrén (som dessutom leder till Systembolaget), på sommaren har de egna parkbänkar nere i skogsgläntan nära Kvarnen.

Idag bjöds jag på ett riktigt guldkorn…

På väg ut från Posten ser jag en av herrarna stå med utsträckt hand och tigga pengar av förbipasserande. Just då kliver en av de ordinarie väktarna in och ställer sig bredvid mannen och säger “Vad har vi nu sagt om detta” med ett litet leende, men ändå bestämt och med händerna i midjan (lite utmanande sådär).

Snabbt som ögat svarar den tiggande herren “Att vi skulle dela 50-50! Här har du din femma” och viftar myntet framför väktarens ansikte med ett busigt leende på läpparna. Jag brister ut i skratt på samma gång som väktaren släpper ner händerna och försöker hålla tillbaka skrattet. De tittar båda på mig, jag på dem och så skrattar vi alla – och jag går vidare i vardagen…

Det här är inlägg 10 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.

This entry was posted in #Blogg100 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

