#12/100 – Söndagar, frukost, gott bröd & det där lilla extra

Bakverk, Petite France

Bakverk, Petite France

Söndagar är lite speciella här hemma när det kommer till frukosten. Det ska liksom vara lite extra gott, vara lite extra länge och ge lite extra njutning.

Gott bröd
Att köpa gott bröd är viktigt vid söndagsfrukost. Sedan några år tillbaka köper jag helt enkelt inte “vanligt” bröd i matbutikerna – det är bara bortkastade pengar! Smakar inte gott, känns inte gott (oftast bara fluff som kan klämmas ihop med en hand) och efter en del hemma tester är jag övertygad om att min mage inte gillar den typen bröd. Jag är för närproduktion och inte massproduktion.

Det ska helst vara någon form av surdegsbröd eller dinkelbröd (särskilt bra för den som är lite känslig för vetemjöl), köpt från bageriet som bakar det självt – från grunden och med omsorg. Fördelen med att bo i Stockholm är att det finns ett gott utbud och mina favoriter inkluderar Petite France, Saltå Kvarn, Fabrique, Urban Deli Bageriet, Gamla Enskede Bageri och Gateau.

Det där lilla extra
I tillägg till gott bröd bör en riktigt god söndagsfrukost innehålla något extra gott bakverk – vilket Petite France gör utomordentligt skickligt! Hemsidan kommer inte ens nära att visa deras läckerheter, jag tar mig genom halva stan då och då en söndagsmorgon för att handla hem det där lilla extra – helt och hållet värt resan kan jag lova! Mina favoriter är en smördegsbakelse med persikor, mums!

Äta ute & bjuda hem
Ibland, men bara ibland, beger vi oss ut och äter frukost. Urban Deli Bageriet har grymt god frukost (numera kan man äta av deras frukostbuffé hela dagen), Gamla Enskede Bageri gör grymt goda frukostmackor och andas dessutom av lite “lantlig-gatu-miljö”.

Vi gillar dock allra bäst att bjuda hem ett gäng vänner på söndags-brunch. Lägenheten fylls till bristningsgräns av hungriga munnar, skratt och häftiga debatter. Då vankas det bacon, ägg, hashbrowns, pannkakor/våfflor, uppskuren frukt, smoothies, hemmagjord musli, yoghurt, massor av pålägg och GOTT BRÖD i mängder.

 

Det här är inlägg 12 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Food and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

