#14/100 – Whole Foods, Green Matmarknad och den ekologiska revolutionen

IMG_2466IMG_2465

Född och bosatt mina 5 första år i Oregon (USA), den utopiska och ytterst gröna delstaten, har gett mig fördelen av att växa upp i och återkomma årligen till ett samhälle där hänsyn till miljön, samhällsentreprenörskap och ekologiska produkter var och är en del av vardagen.

Framförallt fanns det under min barndom en uppsjö av underbara kooperativa lanthandlar som numera växt sig till större matbutiker som erbjuder ett fantastiskt urval av ekologiska, närodlade, rättvisemärkta och fairtrade produkter av alla dess slag. Som Bondens Marknad, fast året om (Oregon har även berömda Farmers Markets i Eugene och Portland, som inte kan beskrivas utan bara måste upplevas).

Min absoluta favorit har i många år varit Whole Foods i The Pearl District i Portland, en oas för den som älskar eko, närodlat osv. ALLT finns! Och det är just det jag saknar i Stockholm – att kunna gå in i en enda butik och hitta allt jag vill handla när jag går i matbutiken. Hos Whole Foods finns en gigantisk frukt & grönt avdelning, chark & fisk, lunch avdelning, kafé och bageri, hud & hår produkter, städprodukter, öl, vin, juicer och läskedrycker – allt eko! Dessutom har Whole Foods en fantastisk personal policy som bl.a. inkluderar sjukförsäkring, fler semesterdagar samt uppmuntrar alla medarbetare som vill att spara en liten del av sin lön till en personal-fond som vem som helst av de anställda kan söka medel från om det krisar pga olycka/hälsa/utbildning eller liknande. Personalen kan även volontär jobba med något behjärtansvärt i lokalsamhället, någon timme här och där på arbetstid – med lön!

Nu har Whole Foods växt sig såpass stor att de har över 300 butiker i hela landet och det ser ganska annorlunda ut i en Whole Foods i NY, i San Francisco eller Texas än min favorit i Portland. De senaste åren har New Seasons Market växt fram som 1:a i Portland (nu när Whole Foods växt sig allt större) – även de har en underbar ideologi, drömlikt utbud från lokala bönder och producenter + tilltalande personal politik. Och dessutom lite billigare än Whole Foods.

I Sverige har vi inte hittat till Whole Foods eller New Seasons Market ännu, men Green Matmarknad i Malmö är det närmaste vi kommit! Det händer mycket spännande i Malmö (mer än vad media bryr sig om att belysa). Butiken är underbar och unik i sitt slag i Sverige – om bara Stockholm kunde följa i dess spår!

Några guldkorn finns i huvudstaden, som Gryningen, Urban Deli, Saltå Kvarn och Cajsa Warg på Söder, Fine Food i Hammarby Hamnen, Blueberry på Östermalm och Örtagubben på Odengatan (finns det fler?). Men inga av dessa kommer nära känslan av att kliva in i en matvarubutik där du kan gå längs långa hyllor med brett urval av alla typer av produkter.

Jag utmanar Stockholm! Ge oss ett Green Matmarknad, ett Whole Foods eller ett New Seasons Market!

Annars, om någon har startkapitalet så erbjuder jag mig att dra igång ett sådant företag som handlar från Sveriges bönder och närodlat producenter, får med mig Saltå Kvarn som bageri och Barista som kafé i butiken – Voilá, där har vi det! Kom ihåg – det var jag som sa det först!

 

Det här är inlägg 14 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Food and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

