#28/100 – “Vi arbetar oss dumma”

staircaseMed den titeln fångar Nicklas Lundblad min uppmärksamhet – en kollega har RT hans inlägg och redan efter första raderna släpper jag allt annat för att läsa klart något jag så väl känner igen. Lyssnar på radioprogrammet Lundblad inspirerats av samt läser en artikel i NY Times en läsare tipsar om.

Pulsen ökar och jag blir nästan lite euforisk – här skriver och talar flera om just det jag kämpat mot att falla offer för de senaste åren; en stress i arbetet som inte alls är hälsosam!

Ständigt tillgänglig, oförmåga att få tid att tänka på grund av ständiga störningar i kontorslandskapet, i mailen, i mobilen, i min att-göra-lista som ständigt fylls på i det oändliga. Ett arbetsflöde som blir mer adhoc än kreativt, innovativt skapande – som just jag är grym på.

Senaste tiden har jag allt oftare känt mig utanför i min önskan att i tystnad lyssna inåt och därigenom nå en högre kreativitet, att göra något helt annat på lunchen för att få nya intryck och koppla av, att minimera antalet möten i veckan och förkorta mötestiden, att inte hela tiden vara tillgänglig. Att korta arbetsdagen ibland, träna på arbetstid (allt mer accepterat), ta ut fler ledigheten löpande för att ladda upp…

Samtidigt kan jag gilla de stunder när det händer saker omkring mig, intryck och personer och samtal inspirerar också – men jag behöver perioder av ostört flyt för att min inre kreativitet och tankemönster kan få arbeta sig fram till fantastiska frågor, reflektioner och insikter. Vilket är just det som gör MIG unik – ingen annan har exakt samma tankar som jag, alla är vi unika, men alla försöker vi anpassa oss till ett mönster av stress i arbetet som leder till en icke-produktiv arbetsdag.

Ni vet, dom där som känns som man har jobbat 80 timmars vecka men inte kommit någon vart? Som känns som om det aldrig tar slut och man är sååååå himla trött, även om man sovit en hel helg?

Glöm det, jag tänker fortsätta kämpa för en balans i vardagen, harmoni i arbetslivet! A pace of grace! Tack och lov har jag en progressiv arbetsplats som tillåter just det! När jag mår bra, mår mitt arbete bra och då blir allting bra!

Det här är inlägg 28 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Reflections and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

