#29/100 – Skulle du betala 4000 för en köttbit?

receptJag skulle aldrig betala 4000 SEK för en köttbit.

Men det är just vad 1 kg iwagyu filé kostar. Tydligen.

Så fick jag höra på Nordic Food Localism, ett event arrangerat av Futureperfect och Fotografiska i veckan. Jag var där i egenskap av mitt jobb för att lyssna in det senaste inom social innovation och mat/odling/lantbruk.

Efter ett intressant seminarium med oerhört kunniga panelister följde en middag högst upp i vackra Fotografiska i Stockholm (älskar tegel och träd inredning). Placerades vid ett runt bord med för mig nya personer – som snabbt kom att bli goda bordsgrannar som bjöd på passionerade och inspirerande samtal om mat, hållbarhet och unika smaksupplevelser.

Personligen är jag för att äta mindre generellt, kött i synnerhet. Släng inget – regel hemma hos oss. Handlar det vi behöver, äter allt tills det är slut. Bioavfall går till återvinning och blir biogas (tack vare mig gör hela vår bostadsrättsförening detta sedan 2 år tillbaka).

Men jag uppskattar god mat… nej, jag älskar god mat! Och god mat serverades från Fotografiska köket den här kvällen (se meny i bilden nedan).

IMG_3738Så kom den då – tallriken med iwagyu köttet – förmodligen en kostnad på ca.300 per person. Storleken kan ni gissa utifrån bilden som visar en korianderstjälk. Detta var ju en tartar, inte en filé – alltså inte lika dyr. Sammantaget var rätten fantastisk – även om jag inte kan påstå att köttet smakade unikt.

Dock är det inte enbart priset som gör den här historien speciell – det unika är det faktum att iwagyu-korna behandlas med “mycket kärlek” enligt uppfödaren Anders Larsson. De får massage (!!!), klassisk musik och enligt traditionen i Japan häller man öl över korna (eller får de dricka ölen?). Det sistnämnda berättade en av bordsgästerna, inte Larsson alltså.

Hos Mathias Dahlgren (som medverkade i panelen) kan du smaka hans variant på hamburgare med iwagyuköttet, här har DN gjort en lysande recension.

När jag berättade för min man om iwagyu tittade han på mig och sa helt sonika att om vi går ut och äter så föredrar han att be kyparen komma med en rå stek som han själv masserar, heller öl på och spelar klassisk musik till – och sen ber dem steka den, än att betala 4000 kr för kalaset (varpå jag brast i skratt). Lite humor måste man ha.

IMG_3735

Det här är inlägg 29 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Food and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to #29/100 – Skulle du betala 4000 för en köttbit?

  1. anasoux says:

    Jag tycker din mans kommentar var spot on! 🙂

Leave a Reply

