#34/100 – Kombucha, en livselixir enligt mig

IMG_3759Som utlovat kommer här lite tips till min vän Ola som bestämt sig för att prova brygga kombucha. Att Ola numera vill göra om sitt kök till ett magiskt brygg-inferno är delvis mitt fel då jag tagit med min goda brygg till kontoret och delat med andra som vill provsmaka denna nya, fantastiskt läskande dryck (som dessutom ska vara bra för hälsan).

Jag älskar kombucha, har i många år druckit i mängder när jag varit hemma hos pappa i Cottage Grove (Oregon) där det finns gott om fantastiska varianter – min favorit är Townshend’s Tea Company Superberry. Här hemma finns bara ett märke på marknaden och det är ganska dyrt för en flaska. Dyrt för mig som gärna dricker flera glas om dagen.

Under några månaders tid har jag testat mig fram, bryggt omgång efter omgång och sen förfinat brygden med olika smaker, enbart från ekologiska produkter som äpple, ingefära, fläder, mynta och liknande. Just Saltå Kvarn har underbara torkade bär som gör sig utmärkt för att ge smak utan kemikalier eller gifter.

Min kombucha brygger under en vecka ungefär och sen ytterligare 3 dagar fusion i försluten flaska i rumstemperatur. Min allra första scoby fick jag av finaste Pernilla Näsfors, som också gör mycket god kombucha och delar sitt recept här.

I den här länken hittar du grundreceptet som jag följer, med lite egen variation och anpassning. Fråga och kommentera gärna nedan om du vill ha hjälp!

IMG_3045 IMG_3297 IMG_3758IMG_3571

IMG_3745

Det här är inlägg 34 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Food and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

