#36/100 – Dafgård eller Min Farm?

Norsk-landbruk-bondefanget-av-grensehandel_line_image_fullDebatten om hästköttet har ju stigit media till huvudet och personligen tycker jag att hästkött är precis som vilket annat kött som jag inte har någon aning om vart det kommer ifrån. Inte värre, med andra ord.

Oro kring olika kemiska substanser som kan finnas i hästköttet bör appliceras på allt kött vi köper från stormarknader idag. Kött märks felaktigt, kött förpackas om och ursprungsland, hantering och gården den uppfordrats vid (vilken gård?? oftast i trånga båsar!!) anges sällan sanningsenligt numera. Framförallt – vad föds dessa djur på för foder?

Dafgård lider, enligt SvD Näringsliv, vilket jag förstår eftersom all deras produktion är frysta förpackningar av mat som tillagat i deras fabriker, med ingredienser som numera är svåra att spåra och kemikalier och tillsatser som gör att de håller från fabrik, till frys, till din mikro och slutligen i din kropp.

Vi är vad vi äter.

Därför äter jag inte färdiglagad mat från frysta/ofrysta förpackningar. Men det har inget med hästkött att göra. Det har att göra med att jag vill veta vad jag stoppar i munnen. Numera är det svårt att veta vad det är för kött, hur djuren har hanterats, om köttet legat på golvet i en fabrik ägd av ett bolag som enbart vill maximera vinsten. Fisk och kyckling i frysdisken kan vi inte hellre lita på längre.

När det gäller just kött, fisk och fågel föredrar jag alltmer att handla från mindre butiker som enbart handlar med dessa råvaror. Ofta är det familje-ägda butiker som bär en stolthet i vad de erbjuder sina kunder och de kan ange vart varan kommer ifrån, oftast lokalt eller nationellt.

Jag försöker också att identifiera handlare som får sina produkter från närliggande gårdar och lokala tillverkare. Det bästa vore ju att handla direkt från bönder och uppfödare med schyssta villkor. Detta är säkert enklare om du bor i en liten ort, nära till landsbygd och lantbruk.

Nyligen hörde jag talas om ett spännande pilot-projekt som drar igång i april i Jämtland. Min Farm heter företaget som vill skapa en direkt länk mellan konsumenter och lokala bönder. Tjänsten ger dig möjlighet att bygga och äga en egen online-gård där dina djur och grödor i själva verket är knutna till lokala gårdar. Du kan besöka gården om du vill och se hur allting går till, om djuren mår bra osv. Ett spännande initiativ som jag gärna skulle testa (Jämtland är lite för långt bort dock).

Men om det funkar, varför inte tillämpa det i flera orter? Stockholm’s omnejd erbjuder en mängd fantastiska gårdar, odlare, producenter och uppfödare. Genom att köpa direkt från gården får de dessutom ökad vinst de kan återinvestera i sin mark/gård och erbjuda ännu fler produkter. EKO guide Stockholm lyfter fram några av dessa, varför inte överväga om du hellre ska ta barnen på ett litet gårdsbesök och handla det som finns för säsongen?

 

Det här är inlägg 36 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in Mat & Dryck and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

