#47/100 – Gästkrönikor för en bättre värld

gastkronika

Mitt jobb innebär bland annat att ha koll på allt som händer i Sverige inom social innovation och samhällsentreprenörskap, något som ständigt inspirerar och engagerar mig. Det finns fantastiska människor där ute som gör helt underbara saker för att göra världen till en bättre, mer rättvis, mer hållbar plats.

Och jag får äran att jobba med dem!

Med en bakgrund inom media, socialt arbete med ungdomar och internationella frågor har jag med åren utvecklat en viss expertkunskap inom samhällsentreprenörskap – ett begrepp som för mig varit vardag i praktiken, både i arbetslivet och privat. Vid flera tillfällen det senaste året har jag fått frågan vad jag brinner för mest, vad motiverar mig – och haft svårt att svara på den frågan just därför att för mig är dessa frågor så självklara, så inrotade sedan barnsben att jag går på ren intuition och övertygelse. För många är det här nytt och de går igenom processer för att få fram sin egen kärna, sin egen anledning till varför de engagerar sig. De kan enkelt rabbla upp (med passion och övertygelse) sin kärnfråga de krigar för och varför – deras story helt enkelt.

När jag tänker efter är det enkelt – för mig handlar livet om att tjäna, att outtröttligt ge av mig själv och hjälpa andra, därigenom gör jag världen till en bättre plats från mitt lilla hörn i universum. I olika perioder av mitt liv ser detta ut på olika sätt och jag är övertygad om att i slutändan kommer min story bestå av olika kapitel, där olika kärnfrågor fick plats och där jag spelade olika roller i att göra världen en bättre plats.

Men det här inlägget handlar inte om mig.

Utan om hur jag saknar ett större intresse för dessa goda historier, denna positiva trend av sociala entreprenörer. Kan det vara så att vår tradition av att “du ska inte tro du är något” påverkar samhället så till den grad att det bär emot att berätta om de som gör världen bättre, istället för att varje minut påtala de som gör den sämre?

Inte vet jag, men behovet av att höra fler röster, få fler perspektiv på goda krafter fick igång min tanke verksamhet under hösten och efter årsskiftet fick jag gehör hos mina kollegor när jag presenterade min idé: Att på vår webbplattform lyfta fram röster, gästkrönikörer, från olika sektorer, befattningar, kunskapsinriktningar och verksamheter – med erfarenhet inom de växande områden social innovation och samhällsentreprenörskap.

Till ännu större glädje kom att samtliga som tillfrågats skriva en krönika (gratis), har tackat ja – direkt! Vilket innebär att vi numera har fler krönikörer inbokade än vad det finns månader – något jag inte hade trott i början. Nästan varje vecka fram till Almedalen är uppbokad med en krönika skriven av en intressant och kunnig person och det fylls på löpande.

I veckan inledde vi denna nya serie gästkrönikörer med vår egen skriven av Hanna Sigsjö och Eva Engqvist..

“Social innovation (SI) och samhällsentreprenörskap (SE) är numera begrepp på allas läppar. Med hjälp av SI och SE ska vi lösa stora samhällsutmaningar och hitta nya smarta lösningar för hur vårt samhälle ska se ut framöver. Det är visioner och mål som kräver såväl resurser som tankemöda och praktik. Annars är risken stor att social innovation och samhällsentreprenörskap bara blir tomma ord.”

I rask takt följde Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgare med sin krönika “Ett arbete är nyckeln till framtiden!” och Pär Wiktorsson, Sverigechef på Reach for Change, med en krönika speciellt skriven för Internationella Kvinnodagen – “Jag tänker inte hylla alla kvinnor idag”, båda väl värda att läsa!

Såhär skrev Pär Larshans efteråt om initiativet med gästkrönikörer på Mötesplats Social Innovation:

“Malmö högskola kommer med ett gott initiativ för att sprida exempel på ansvarstagande för ett bättre företagande och ett bättre samhälle genom krönikor från verkligheten. Att jag har fått äran att inleda denna serie av krönikor gör mig stolt, jag inser hur många goda exempel det finns i samhället och hos företagen som likväl som vårt förtjänar att lyftas. Så sprid gärna att denna plattform finns så att goda samhällsutvecklande initiativ växer på många ställen i Sverige.”

Jag kan knappt vänta på att få läsa de kommande krönikorna!

 

Det här är inlägg 47 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar

This entry was posted in samhällsentreprenörskap and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

